Thursday, July 07, 2011

makroekomnomi bab 7


Objektif Pembelajaran Bab 7

  1. Memahami perbezaan antara pertumbuhan ekonomi dan pembangunan ekonomi.
  2. Mengenal pasti faktor mempengaruhi pertumbuhan ekonomi.
  3. Membandingkan tingkat pertumbuhan ekonomi antara beberapa negara maju dengan negara membangun dengan menggunakan data pendapatan per kapita.
  4. Mengenal pasti langkah kerajaan untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi.

Pertumbuhan Ekonomi

Pertumbuhan ekonomi merujuk kepada perkembangan kegiatan ekonomi sesebuah negara kesan pertambahan keluaran di dalam negara dari masa ke masa.

Pertumbuhan ekonomi dipengaruhi tingkat keluaran barang dan perkhidmatan.

Apabila tingkat keluaran barang dan perkhidmatan dalam sebuah ekonomi meningkat, pertumbuhan ekonomi tersebuat akan turut meningkat.

Kadar pertumbuhan ekonomi dapat diukur melalui persamaan-persamaan berikut:

Kadar pertumbuhan ekonomi = (KNKn benar — KNK(n — 1) benar) / KNK(n — 1) benar × 100%

Kadar pertumbuhan ekonomi = (KDNKn benar — KDNK(n — 1) benar) / KDNK(n — 1) benar × 100%

di mana

n = tahun semasa dan
(n — 1) = tahun sebelumnya

Pembangunan Ekonomi

Pembangunan Ekonomi merupakan satu konsep yang lebih luas dan meliputi faktor-faktor ekonomi dan faktor-faktor sosial dalam sesebuah negara.

Pembangunan ekonomi bukan bukan sahaja meliputi pertumbuhan ekonomi, malah turut merangkumi peningkatan taraf hidup penduduk, corak agihan pendapatan yang lebih setara, peningkatan taraf pendidikan dan kesihatan, dan penurunan kadar pengangguran dan kadar kemiskinan penduduk.

Pembangunan ekonomi biasanya diukur berdasarkan pendapatan per kapita benar penduduk seperti berikut:

Kadar pembangunan ekonomi = (PPKn — PPK(n — 1)) / PPK(n — 1) benar × 100%

di mana

PPK = Pendapatan per kapita benar
n = tahun semasa dan
(n — 1) = tahun sebelumnya

Perkembangan Taraf Pendidikan dan Penyediaan Kemudahan Latihan

Pertumbuhan ekonomi Malaysia digalakkan melalui peningkatan taraf pendidikan dan penyediaan latihan yang berkualiti untuk pekerja-pekerja dan usahawan.
Apabila taraf pendidikan dan kemahiran pekerja dan usahawan meningkat, daya pengeluaran negara akan meningkat.

Kenaikan daya pengeluaran negara akan menambahkan jumlah keluaran yang dapat dihasilkan oleh sesebuah negara dan seterusnya mempercepat pertumbuhan ekonomi negara tersebut.

Penggunaan Teknologi Tinggi

Penggunaan teknologi tinggi dalam bidang pengeluaran dapat meningkatkan daya pengeluaran dan jumlah keluaran yang dihasilkan oleh sesebuah negara.
Semakin tinggi jumlah keluaran negara, semakin cepat pertumbuhan ekonomi negara tersebut.

Kemasukan Pelaburan Asing

Infrastruktur yang baik dalam sesebuah negara menggalakkan kemasukan pelaburan asing ke dalam negara tersebut.
Kemasukan pelaburan asing dapat merangsang pertumbuhan ekonomi, terutama apabila modal disalurkan kepada sektor ekonomi yang produktif seperti sektor perkilangan, pertanian dan perkhidmatan.

Kegiatan pelaburan dapat menambahkan tingkat keluaran negara dan seterusnya menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara.

Peluasan Pasaran

Peluasan pasaran ke luar negara mendorong pertumbuhan ekonomi Malaysia melalui pengeluaran secara besar-besaran bagi memenuhi pertambahan permintaan pasaran dan peningkatan eksport barang tempatan ke negara lain.

Kekurangan Buruh Mahir dan Usahawan

Kekurangan buruh mahir menyebabkan negara tidak dapat mengamalkan pengkhususan dan penggunaan teknologi tnggi dalam aktiviti pengeluaran.

Kekurangan amalan pengkhususan dan penggunaan teknologi tinggi menyebabkan negara tidak dapat mengeluarakan secara besar-besaran dan menikmati ekonomi bidangan.

Kesannya, tingkat keluaran negara merosot.

Selain itu, kekurangan buruh mahir dan usahawan mengehadkan aktiviti penyelidikan dan pembangunan yang dapat dijalankan dalam sektor-sektor tertentu.

Kekurangan inovasi baru turut menjejaskan tingkat keluaran negara.

Apabila tingkat keluaran negara merosot, pertumbuhan ekonomi negara juga akan merosot.

Kekurangan Modal


Kekurangan modal akibat kegiatan peaburan yang kurang memberangsangkan menyebabkan sesetengah pengeluar mengalami kesukaran untuk membangunkan sektor ekonomi tertentu, terutama sektor pertanian.

Penggunaan jentera yang lama dan usang menyebabkan petani dan peladang tidak dapat menghasilkan keluaran dalam kuantiti yang besar dan seterusnya tidak dapat menikmati ekonomi bidangan.

Selain itu, kekurangan modal turut menyebabkan firma-firma perindustrian tidak dapat menggunakan teknologi moden dalam aktiviti pengeluaran mereka. Kemerosotan pengeluaran sektor-sektor ekonomi yang penting ini menyebabkan pertumbuhan ekonomi negara terbantut.

Pasaran Yang Terhad

Jumlah penduduk yang sedikit menyebabkan saiz pasaran negara adalah kecil. Kualiti keluaran yang rendah akbat kekurangan aktiviti penyelidikan dan pembangunan serta penggunaan kaedah pengeluaran yang tradisional menyebabkan pengeluar tidak dapat bersaing dengan barang import yang jauh lebih murah dan berkualiti tinggi.

Kemerosotan eksport dan pergantungan berlebihan terhadap barang import akan membantutkan ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment